Ryhmämme uusin jäsen Riku. |
Tarkistuslistat ympäristönäkökohtien tunnistamiseen ovat apukeino
yrityksen ympäristöasioiden käsittelytapojen hallintaan ja kartoitukseen. Jotta
parannustoimenpiteet voitaisiin kohdistaa oikein, toiminnan
ympäristövaikutukset pitää ensin tunnistaa ja arvioida niiden merkittävyys
arvioida.
Ympäristönäkökohdilla tarkistuslistojen yhteydessä tarkoitetaan erilaisia
seikkoja yrityksen toiminnassa, joista voi aiheutua ympäristövaikutuksia.
Yrityksien pitäisi kartoittaa ja hallita ympäristöasioitaan. Kun riskit
on kartoitettu, energian- ja materiaalien käyttökohteet havaittu ja toiminta
kokonaisuudessaan oikealla tavalla ympäristö huomioon ottaen valjastettu, on
koko yrityksen toiminta silloin tukevalla pohjalla.
Ympäristönäkökohtien tarkistuslistat sisältävät kysymyksiä, joihin
vastataan sen mukaan, onko kysyttävä asia yrityksen toiminnassa kunnossa, vai
pitäisikö sitä parantaa. Kaikki ei kunnossa-vastaukset kootaan yhteen
lomakkeeksi, joka toimii myöhemmin yrityksen ympäristösuunnittelun pohjana.
Tarkistuslistoja on yhteensä 16 erilaista. Tarkistuslistojen arvioitavina
kohteina ovat esimerkiksi ympäristölainsäädännön vaatimusten seuranta,
henkilöstön ympäristöosaaminen ja toiminta ja tiedotus
ympäristöonnettomuustilanteissa.
Käsiteltäväksi valituille ympäristönäkökohdille suunnitellaan ja
päätetään tarpeelliset toimenpiteet ja niille aikataulu. Ympäristönäkökohtien
tarkistustoiminnan pitäisi olla yrityksessä jatkuvaa ja tilanne tulisi
päivittää ja arvioida säännöllisesti.
Yrittäjän opas kannattavaan ympäristötyöhön (Valonia)
Ympäristöystävällisyyden
ollessa nouseva trendi on yritysten tärkeää panostaa ympäristöystävälliseen
toimintaan.
Tämä opas tarjoaa konkreettiset ohjeet ja havainnollisen 13
askeleen mallin ympäristötyön aloittamiseen pk-yrityksessä. Jotta ympäristötyö
saadaan alkuun onnistuneesti, yrityksen johdon tulee sitoutua tehtävään alusta
loppuun. Oppaan tarkoituksena
tuoda esille myös sitä, ettei ympäristötyö ole negatiivinen lisätaakka vaan
loistava kilpailukeino ja tulee yleensä odotettua halvemmaksi.
Yrityksen täytyy tunnistaa ja ymmärtää siihen liittyvät ympäristönäkökohdat. Tämän jälkeen niiden merkittävyys on arvioitava ja sen kautta päätetään mitä näistä ympäristönäkökohdista halutaan työstää lisää. Yrityksen tulee myös tuntea ja sisäistää ympäristölainsäädäntö ja ympäristöpolitiikka. Tavoitteet on hyvä pitää mielessä koko prosessin ajan.
Opas antaa pohjan yksinkertaiselle toimintasuunnitelmalle. Yrityksen sisäisen viestinnän pitää olla kunnossa, jotta yritys pystyy myös markkinoimaan ympäristöosaamista kilpailuetunaan. Työ ei katkea missään vaiheessa, vaan sitä on seurattava jatkuvasti jatkotoimien onnistumiseksi.
Yrityksen täytyy tunnistaa ja ymmärtää siihen liittyvät ympäristönäkökohdat. Tämän jälkeen niiden merkittävyys on arvioitava ja sen kautta päätetään mitä näistä ympäristönäkökohdista halutaan työstää lisää. Yrityksen tulee myös tuntea ja sisäistää ympäristölainsäädäntö ja ympäristöpolitiikka. Tavoitteet on hyvä pitää mielessä koko prosessin ajan.
Opas antaa pohjan yksinkertaiselle toimintasuunnitelmalle. Yrityksen sisäisen viestinnän pitää olla kunnossa, jotta yritys pystyy myös markkinoimaan ympäristöosaamista kilpailuetunaan. Työ ei katkea missään vaiheessa, vaan sitä on seurattava jatkuvasti jatkotoimien onnistumiseksi.
Opas vaikuttaa
hyödylliseltä ja tehokkaalta, ja sen tarjoamat opit ja neuvot ovat käytännönläheisiä
ja hyvin selitettyjä sekä perusteltuja.
Ekokompassin Ympäristövaikutusten arviointi –lomake (Ilmastoinfo)
Ympäristövaikutusten arviointilomake täytetään
alkukartoituksen jälkeen. Sen avulla selvitetään toiminnan merkittävimmät
ympäristönäkökohdat, arvioimalla eri toimintojen ja osa-alueiden merkittävyys
ympäristölle sekä niihin vaikuttamismahdollisuudet.
Lomakkeessa tarkastellaan kuinka tärkeänä yritys pitää mm. kiinteistön
lämmitystä, valaistusta, ilmastointia ja jätehuoltoa ja miten yritys voi
vaikuttaa niihin. Lisäksi arvioidaan miten yritys käyttää resursseja muissa
yrityksen toiminnan osa-alueissa. Lomakkeessa tuotannon suunnittelua
tarkastellaan raaka-aineiden käytön, energiakulutuksen ja pakkauksien/varastoinnin
näkökulmasta. Lomakkeella seurataan myös kemikaalien käyttöä ja sitä miten ne
vaikuttavat luontoon.
Lisäksi otetaan huomioon kuinka yritys voisi lisätä asiakkaidensa ja yhteistyökumppaneidensa ympäristötietoisuutta. Myös logistiikan, hankintojen ja hallinnon merkitystä ja vaikutusmahdollisuuksia tarkastellaan.
Lisäksi otetaan huomioon kuinka yritys voisi lisätä asiakkaidensa ja yhteistyökumppaneidensa ympäristötietoisuutta. Myös logistiikan, hankintojen ja hallinnon merkitystä ja vaikutusmahdollisuuksia tarkastellaan.
Kartoitusmenetelmä pk-yritysten resurssitehokkuuden kehittämiseen (Sykli)
Osa I
- Lomakkeelle kerätään kohdeorganisaation perustiedot, henkilöstön määrä, toimitilan koko, toiminnan kuvaus jne.
- Ympäristöasiat yleisesti, mikä on yrityksen nykytilanne esim. onko ympäristö -tai laatujärjestelmää käytössä ja mitkä ovat organisaation mahdolliset valmiudet panostaa ympäristöasioihin, pyritään tunnistamaan mahdolliset säästökohteet ja riskit
- Jätteiden ja materiaalivirtojen hallinnan yleiskatsaus, pyritään tunnistamaan materiaaleihin liittyvät kustannukset ja niistä syntyvät jätteet ja niiden käsittely, mahdollisuus hyödyntää myös Motivan pikatestiä materiaalitehokkuudesta http://www.motiva.fi/materiaalitehokkuustesti
- Lomakkeella kysytään myös onko henkilöstön ideat otettu huomioon
- Osan I lopuksi tiedustellaan kehittämisajatuksia, lisäselvitystarpeita ja pyritään selvittämään mahdolliset jatkotoimenpiteet
- Osa I on yleiskatsaus yrityksen toimintaan jolla pyritään hahmottamaan missä mennään yllä olevien aiheiden osalta
Osa II
- Pyritään selvittämään materiaalien käytön tehokkuutta ja valmistusprosessia, miten näitä voitaisiin tehostaa. Keskitytään tuotekehityksen tilan kartoittamiseen
- Vaarallisten jätteiden käsittelyn tason kartoitus, mikä on henkilöstö osaaminen ja tietotaso. Miten organisaatiossa syntyvien vaarallisten jätteiden käsittely on toteutettu, onko esimerkiksi tarvittavat siirtoasiakirjat olemassa
- Jätehuollon kartoitus ja suunnitelma-työkalulla autetaan yrityksen jätehuollon dokumentointia ja voidaan luoda yritykselle jätehuoltosuunnitelma. Laki määrittää jätteen tuottajaa olemaan selvillä toiminnasta syntyvän jätteen määrästä, laadusta ja sen käsittelystä kiinteistöllä ja sen toimittamisesta kierrätykseen, hyötykäyttöön ja käsittelyyn.
- Jätejaetaulukossa on yksilöity eri jätetyypit joita toiminnasta mahdollisesti syntyy, ja miten kyseistä jätettä käsitellään. Mitä jäte sisältää, arvio määrästä, erilliskeräysvelvoite, vastuuhenkilö jne.
- Jätehuoltosuunnitelma osa 2-osassa pyritään toteuttamaan seurantaa ja selvittämään jätehuoltosuunnitelman toimeenpanon jälkeen suoritettavia toimenpiteitä. Esimerkiksi palaute työntekijöiltä ja asiakkailta.
- Osassa II mennään yksityiskohtaisempiin jätehuoltoon liittyviin organisaation sisäisiin prosesseihin, ja pyritään auttamaan tehokkaan jätehuollon toteuttamisessa. Materiaalien tehokasta käyttöä pyritään myös edesauttamaan.
Materiaalitehokkuustesti (Motiva)
Motivan sivuilta löytyvä
materiaalitehokkuustesti on helppo ja yksinkertainen tapa arvioida oman
yrityksen resurssitehokkuutta. Motiva kirjoittaa sivuillaan ” Kokemuksemme
mukaan kaikista yrityksistä löytyy säästöpotentiaalia. Säästöpotentiaali voi
olla suuruusluokkaa 1-6 % liikevaihdosta tai 5-20 % materiaalikustannuksista.
Työkalu on tarkoitettu valmistavan PK-teollisuuden tuotannon kehittämisestä tai
ympäristöasioista vastaaville.”
Testi on vain pintaraapaisu
pk-yritysten resurssitehokkuuden maailmaan, mutta antaa osviittaa mihin
osa-alueeseen tulevaisuudessa kannattaa panostaa. Ennen kun testi julkistaa
tulokset, on annettava yrityksen liikevaihto sekä materiaalikustannukset. Niitä
hyödyntäen kone laskee mahdollisen euromääräisen hyödyn yritykselle.
Seuraavassa kolme pointtia mihin testi antaa vastauksen.
- Karkean arvion yrityksesi materiaalitehokkuuden tasosta
- Alustavan arvion materiaalitehokkuudella saavutettavasta euromääräisestä säästöpotentiaalista yrityksessäsi
- Ehdotuksia toimenpiteistä, joilla voit parantaa yrityksesi materiaalitehokkuutta
Testissä esitettävien
kysymysten aiheet liittyvät mm.
- Materiaalisäästöihin
- Prosessin eri vaiheissa tapahtuviin säästöihin
- Miten ongelmia käsitellään
- Henkilöstöstä huolehtiminen (koulutus)
- Työntekijöiden parannusehdotukset
- Sisäinen viestintä (miten se parantaa tehokkuutta ja uusia innovaatioita)
- Kierrätyksen tehostaminen ja uusiokäyttö
- Hävikki varastoinnissa (raaka-aineet)
- Mielenkiinnosta teimme testin yrityksellä jonka liikevaihto oli 2 miljoonaa euroa ja materiaalikustannukset 0.9 miljoonaa. Vastasimme kysymyksiin sattumanvaraisesti. Yrityksemme mahdollinen vuotuinen säästö oli yli 87 000. Tämä tietysti edellyttää sitä että panostetaan mahdollisiin ongelmakohtiin, mitkä ilmenivät testissä.
Tuntien ahertamisen jälkeen Riku pääsi jyvälle! |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti